Followers

Friday, May 14, 2010

Malang tidak berbau



Pepatah melayu ada menyatakan, Malang Tidak Berbau. Apa yang dimaksudkan dengan pepatah ini ialah, jika sesuatu musibah (malang) itu akan berlaku, sebenarnya kita sebagai manusia tidak akan tahu. Hanya Tuhan Yang Maha Mengetahui.

Perkara ini telah berlaku hari ini. Sesi PJ adalah suatu sesi yang paling disukai oleh murid-murid mana-mana sekolah sekalipun. Semasa sesi PJ, murid-murid diawasi oleh guru sepanjang masa. Namun, ia tidak menghalang dari berlakunya sesuatu musibah.

Kemalangan bisa berlaku. Dan apabila berlakunya kemalangan, tindakan cepat guru amat diperlukan. Biasanya guru akan bertindak mengikut keadaan. . Guru kerap bertindak mengikut naluri keibuan atau kebapaan. Guru sentiasa menganggap murid itu sebagai anak sendiri. Jika luka yang ringan, memadai untuk guru menyapu ubat sahaja dan memberikan kata nasihat. Tetapi, seandainya luka itu agak parah, guru akan terus menghantar mereka ke Hospital atau meminta bantuan ambulan.


Itulah yang berlaku selasa lepas. Sebuah ambulan dari HUSM telah dipanggil kerana kecederaan yang dialami oleh seorang murid SK Demit 2. Terima kasih kepada guru yang bertugas pada hari itu dan tindakan pantas meminta bantuan ambulan untuk menghantar murid ini ke HUSM. Hanya Tuhan yang dapat membalasnya.

No comments:

Post a Comment