Followers

Monday, March 22, 2010

SEGAK


Program Penilaian Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan atau SEGAK telah dirancang selari dengan sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan Sekolah Rendah dan Menengah.

Kenapa SEGAK? Gaya hidup masyarakat Malaysia kini bertambah sedentari. Kecergasan yang optimum boleh membantu murid dalam melaksanakan aktiviti harian tanpa berasa letih dan lesu. Selaras dengan itu, satu aktiviti kecergasan yang terancang perlu dilaksanakan dengan sempurna mengikut prosedur yang ditetapkan bagi setiap item ujian dan dinilai mengikut norma yang telah ditetapkan. Dengan ini, satu penilaian yang standard dapat diukur.


Ujian ini boleh dijalankan semasa atau di luar waktu pengajaran Pendidikan Jasmani. Ujian ini juga mesti dilengkapkan pada hari yang sama. Guru melatih murid terlebih dahulu dan murid digalakkan membuat ujian secara individu, bersama rakan atau keluarga mereka. Ujian ini mesti dilengkapkan mengikut urutan secara berterusan. Urutan item bateri ujian adalah seperti berikut;

# Indek Jisim Badan (BMI)
# Naik Turun Bangku ( 3 minit )
# Tekan Tubi ( 1 minit )
# Rengkuk (1 minit )
# Jangkauan Melunjur


Maka, bagi merealisasikan Program SEGAK ini, Guru Besar SK Demit 2 telah membenarkan 2 orang guru iaitu Cikgu Ghazali dan Cikgu Muhammad Nor untuk merancang dan seterusnya melaksanakan Program ini secara bersepadu selama 3 hari iaitu Isnin (22 Mac) bagi murid2 tahun 4, Selasa (23 Mac) bagi murid2 tahun 5 dan Rabu (24 Mac) bagi murid2 tahun 6.

Murid-murid melakukan aktiviti SEGAK. Atas sekali ialah Jangkauan Melunjur, diikuti Bangkit Tubi dan gambar bawah Naik Turun Bangku.

No comments:

Post a Comment